De bouw van onze bus-aanhanger 

Omdat ons VW-busje slechts twee slaapplaatsen heeft moest voor de overige personen een oplossing gezocht worden. In de afgelopen jaren hebben we ons prima gered met tentjes, maar voor onze USA-reis in 2000, waar slangen, beren, coyotes, schorpioenen, spinnen en wat al niet meer in het vooruitzicht is, leek een caravan een betere optie. We kregen het idee om een tweede busje om te bouwen tot caravan, en aldus geschiede. Toen we er in 1999 aan begonnen was de VW T2 Bus nog het eigendom van een 4-manschap (Theo/Jeroen/Frank/John). Omdat we zelf de handjes niet verkeerd hebben staan en er tevens een ruimte beschikbaar kwam waar we ons plan konden verwezelijken, werd er een tweede bus aangeschaft. Deze 76-er pano met kenteken 63-23-PB werd geofferd om omgebouwd te worden tot caravan.

Allereerst werden er diverse schetsen gemaakt om tot de ideale caravan te komen. Uitgangspunten waren dat de gewichtsverdeling van de caravan goed moest zijn, het karakter van de bus/kar mocht niet aangetast worden en dat alles binnen een jaar klaar moest zijn. Om tot een ideale gewichtsverdeling te komen moest de achteras naar voren verplaatst worden. In de schets is te zien hoe we dit hebben opgelost.

Na vele uren slijpen, lassen, plamuren en schuren begon het project aardig vorm te krijgen. Natuurlijk gingen onze werkzaamheden gepaard met de nodige uitdagingen. Zo bleek de dakrand praktisch geheel doorgerot en ook aan de voorzijde kwam een behoorlijke schade naar voren. Tevens heeft het de nodige hoofdbrekens gekost om de oorspronkelijke achteras weer aan het remmen te krijgen, maar dan als oplooprem.

Omdat alle deuropeningen zijn vervallen gaat de achterklep nu dienst doen als ingang.  Hiervoor is de achterbumper verstevigd en van opstapjes voorzien.  Voor in de aanhangwagen hebben we opbergvakken gemaakt voor kleding en dergelijke, en het voormalige motorruim is van een bodem voorzien.  Zo hebben we extra bagageruimte gecreëerd.

In totaal heeft het hele project ons zo'n 1000 manuren gekost om tot het gewenste resultaat te komen, maar het heeft ons heel veel plezier gebracht. Vaak hadden we meer spierpijn in de kaken van het lachen dan in onze armen van het werken.

Al met al heeft de trailer al een 2 tal keren zijn dienst bewezen tijdens een grote vakantie reis door Amerika. In 2000 en in 2005 hebben we het complete span verscheept naar het Amerikaanse continent voor een hele uitgebreide rondreis. Hiervan staan/komen elders op de site de verslagen.

Op dit moment zit een dergelijke “wereldreis”er niet meer in ivm de gezinssamenstelling en de daarbij behorende leerplicht, maar zo af en toe word het hele spul weer van stal gehaald en op VW Bus evenementen of VW-Aircooled shows uitgestald. Omdat de bus met matching-trailer best een ludieke combinatie is die veel aandacht trekt, hebben we ook een naam bedacht, de Double-Dutch Bus.  

 

Voor mijn 50e verjaardag heb ik van Kathleen een banner op statief gekregen over de DoubleDutchBus combinatie en de trailer welke ik nu op evenementen mee kan nemen.

 

Inmiddels zijn er meerdere busliefhebbers die ook een soortgelijke combinatie hebben gebouwd, en er is zelfs een bedrijf die sinds een paar jaar een bustrailer verkoopt op basis van de T1 (spijltjes bus). Hier meer daarover: www.dubtrailer.co.uk . Ik beschouw voor het gemak onze combinatie maar even als het origineel omdat mij geen andere combo bekend was toen we de onze bedachten. Kleine kanttekening is dat de wereld tegenwoordig wel veel kleiner is geworden met alle internet mogelijkheden dan in 1999 mogelijk was.