Na 8 jaar genoten te hebben van onze Volkswagen T4 Westfalia Beach werd in 2018 het vizier op een opvolger gericht. De T4 begon “moe” te worden met hier en daar een beetje roest. Ook komen er steeds meer maatregelen om “vervuilende” voertuigen te ontmoedigen. Binnensteden worden afgesloten en belasting tarieven verhoogd. Dat onze T4 uit 1997 van een roetfilter was voorzien deed er voor de beleidsmakers niet toe, gewoon alles over een kam scheren. De dieselmotor in onze automobielen wordt gezien als zondebok voor de global-warming, maar dat is voor een belangrijk deel flauwekul. Natuurlijk produceert een dieselmotor roet, en hoe ouder hoe vuiler, maar landbouw, scheepvaart en luchtverkeer zijn vele malen grotere vervuilers maar dat wil/durft men niet aan te pakken. Waar of niet waar, we moeten het er mee doen.

 

Onze "nieuwe camper" moest dus een schonere worden en ook zeker weer een Volkswagen transporter. Benzine of elektrisch aangedreven campers zijn er nog niet, dus vanzelfsprekend toch weer een diesel, echter de 5 cilinder diesel (euro3) is ingeruild voor een 4 cilinder (euro5) motor.

  

Toen Kathleen en ik in 2007 de VW transporter fabriek in Hannover bezochten zagen we de T5 van de band rollen. Toen er een bruine voorbij kwam zijden we al tegen elkaar, als…..dan….zo een.

Dat dit meer dan 10 jaar later ook daadwerkelijk ging gebeuren konden we toen nog niet vermoeden.

  

Na een uitgebreide periode het internet in de gaten te hebben gehouden kwam er bij het VW Campercentrum in Amersfoort een geschikt exemplaar in de verkoop. Wij erheen voor een proefrit, maar de zelfde dag werd er nog een handtekening gezet en waren wij de trotse eigenaren van een “Toffe Braune” T5 GP California Milestone camper en werd onze T4 daar achtergelaten.

 

Onze huidige camper betreft dus een gefacelifte T5.1 versie (GP) uit 2012 met een 2 liter, 140pk diesel motor. Het is een milestone uitvoering en dat was een uitvoering die door de Nederlandse importeur in 2012 werd verkocht ivm het 10 jarig bestaan van het vw campercentrum.

Een accessoire pakket van ruim 12.000 euro kon voor ongeveer een kwart van de waarde aangeschaft worden. Hiernaast de brochure van de VW California Milestone uitrusting uit 2012. Wij plukken daar nu dus de vruchten van dat dit toen door de eerste eigenaar gedaan is. En alsof het nog niet voldoende was zijn er destijds ook nog een in de kleur gespoten cassette luifel en een trekhaak aan de optielijst toegevoegd.

 

Ten opzichte van de T4 is de T5 echt een enorme verbetering. Niets te nadele van de T4, maar de tijd heeft duidelijk niet stil gestaan. Volkswagen heeft bij introductie van de T5 de camperbouw in eigenbeheer genomen en dus niet meer aan Westfalia uitbesteed. Niet alleen is de basis veel moderner ook het interieur is duidelijk meer doordacht. Zo zijn niet alleen koken, koelen en slapen opgenomen in het interieur ontwerp, maar ook zaken als klaptafels en klapstoelen nu af fabriek geïmplementeerd. Ook het elektrische klapdak en de geïntegreerde rolgordijnen en de wegklapbare hoofdsteunen in de bedbank zijn een uitkomst.

Wat ook opvalt is dat er veel minder wind- en rijgeluiden in het interieur doordringen.

 

Hieronder wat detail foto’s van onze T5 California Milestone.


Een Stukje personalisering van onze camper


Onze T5 was bij aanschaf reeds voorzien van een in de kleur gespoten Omnistore knik-arm-luifel. Strak en functioneel.

 

Inmiddels hebben we onze T5 California al een klein beetje gepersonaliseerd door het aanbrengen van een antraciet kleurige striping met de tekst "klein baai on wheels". Via seitenstreifen.com kan je universele of gepersonaliseerde striping bestellen voor een acceptabele prijs. Onze ervaring is prima. Op tijd geleverd en met duidelijke uitleg hoe te monteren. Het is wel even een precisie werkje, maar wij zijn zeer tevreden met het eindresultaat. Subtiel en ingetogen.

Net als onze vorige VW-camper hebben we deze dus ook weer "kleinbaai on wheels" genoemd.  Dit omdat Kathleen in haar jonge jaren toen ze nog in Zuid-Afrika woonde, veel vakanties doorbracht in een vakantiehuisje van goede vrienden. Die hadden een huisje direct aan zee in het plaatsje kleinbaai. Die sfeer van vrijheid werd gemist sinds ze in Nederland woont maar inmiddels toch weer behoorlijk benaderd sinds we camper-end door Europa reizen. Vandaar dus "Kleinbaai on wheels".


Via het internet hebben we in Engeland bij bus-eyes een raamcover besteld van het type "happy eyes". Niet alleen geeft dit een vrolijk uiterlijk, ook houdt het hitte en licht buiten en verhoogt het de privacy. Op de website van buseyes kun je geheel naar eigen smaak kleuren, stoffen en design selecteren en indien gewenst krijg je stof samples thuis gezonden. Prima service en perfecte kwaliteit en pasform. Wij hebben uiteraard donkerbruin gekozen omdat dat mooi matcht met de bruine kleur van onze camper.

In verband met het Corona virus (COVID-19) dat in 2020 ineens toeslaat, moeten de handen niet alleen vaak gewassen worden, maar ontsmetten tussendoor (na winkelen o.i.d.) is noodzakelijk geworden. Om te voorkomen dat de fles ontsmettende alcohol door de bus gaat zwerven en om altijd bij de hand te hebben, heb ik een handig bakje op maat gemaakt van een rest stukje triplex om de ontsmettingsfles in het dashboard mee te kunnen nemen zodat hij altijd toegankelijk is. Hopelijk kunnen we van deze accessoire snel weer afstand nemen (helaas reeds 2 jaar in gebruik inmiddels).

In de afgelopen jaren hebben we ook nog een aantal accessoires bijgekocht om ons kampeergenot te verhogen:

- Brandblusser gemonteerd aan de bed/bank. Deze hopen we uiteraard nooit nodig te hebben.

- Muggen / vliegenhor voor de schuifdeur

- Ventilatierooster voor de schuif zijruit

- Een opdekmatras van 7cm dik geheugen-schuim

- Een binnentent in de klapdak-tent om geluid en licht te reduceren en te isoleren (winder warmteverlies).

Ik heb het ski-luik onder de bedbank gemodificeerd naar een lade. Er is een standaard lade-optie te koop (zie afbelding hiernaast), maar die is ten eerste alleen in zwart te verkrijgen en bovendien erg fragiel. Ik heb hem in de handen gehad maar prijs-kwaliteit voldeed niet aan mijn verwachtingspatroon. Enig voordeel (in mijn beleving) van de kooplade is dat hij lichter in gewicht is.

Ook hebben we inmiddels een muggennet / hordeur met magneet bevestiging in de schuifdeur aangeschaft. Na 3 weken Frankrijk is de conclusie "geslaagde aanschaf". Wij hebben hem bij het Campercentrum in Amersfoort (vw-campercentrum)  aangeschaft. Er zijn meerdere uitvoeringen en fabricaten te koop, maar onze keus viel op de Maxxcamp. Makkelijk te monteren en weg te halen door de krachtige magneet montage en simpel toegankelijk door de rits. Wat ons betreft een absolute aanrader.

December 2022 (na bezoek van de kerstman) BULLI-badges, origineel bestemd voor de T6 , op onze T5 gemonteerd.